Morotsbullar

I förmiddags kom jag på att det vore extra gott med hembakade morotsbullar till mellis när stora tjejen kommer hem från dagis. Och så fick det också bli :-) Strax innan lunch stod jag och Jacob och rörde ihop degen så det blev minsann nybakade bullar till mellis. Mums mums :-)
 
Dessa bullarna är mycket enkla att göra och kräver inte så mycket tid. Jäsningen är bara 15 minuter och sedan 10 minuter vilket innebär att de är snabba att göra. Men för den delen kompromissar man inte med smaken för de är riktigt riktigt goda.
 
 
 
 
 
 
     
 
Morotsbullar
recept från Annika :-)
 
 
 
 
20 st stora eller 32 st små bullar

100 gram jäst
5 dl mjölk
100 gram smör
1 tsk salt
2 msk sirap
10 dl vetemjöl
6 dl grahamsmjöl
4 dl rivna morötter (2-3 st)

225 grader i 5-10 min beroende på storlek


Smält smör och häll i mjölken. Smula jästen i bunken. Värm mjölkblandningen fingervarmt och häll 2 dl i bunken. Blanda till jästen har lösts upp. Häll på resten av mjölkblandningen.
Häll i salt, sirap och hälften av mjölet och kör med degkroken. Häll i resten av mjölet och kör i ca 5 min, tills det är ordentligt blandat. Häll till sist i morötterna.

Ta ut degen och låt jäsa under duk i 15 min.

Dela degen i 3-4 delar. Rulla ut till längder, skär i bitar och rulla till bullar. Lägg på bakplåtspapper och låt jäsa under duk i 10 min.

Klipp eller snitta med kniv, pensla med ägg och grädda i ugnen.
 
 
Njuts bäst ljumna med lite smör :-)
 
 
 
#1 - - elin wahlberg:

gott det ser ut!

#2 - - ida. ♛ [fotografi och hästar]:

så gott!