Seg brownie med frosting

Om ni har läst förra inlägget om cheesecaken så vet ni att jag går på diet. Men det hindrade mig inte från att baka lite brownies till mina barn och min mamma. Jag kunde inte smaka på någon av de två komponenterna själv men enligt min mamma så var de gudomligt goda och en 9:a av tio. Så det får väl vara ett skapligt betyg :-)
Så de var lätta att göra och dessutom goda. Kommer förmodligen att baka de igen när jag själv också får äta lite av de.
 
Tyckte själv att frostingen blev lite för lös så jag får fundera ut hur jag ska justera receptet nästa gång jag bakar detta.
 
 
 
 
 
 
 

Sega brownies m. frosting
 
 
Brownie
 
200 gram vetemjöl
50 gram kakao
1/4 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
165 gram strösocker
165 gram ljust muscovadosocker
110 gram smör, smält
2 stora ägg
1 tsk vaniljextrakt
3 msk mjölk
 
 
 
Frosting
 
140 gram cream cheese
3 msk smör, rumstempererat
1/2 tsk vaniljextrakt
220 gram florsocker
2 msk kakao
 
 
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ihop mjöl, kakao, bakpulver och salt för hand och sätt till sidan. I en annan skål blandar du ihop strösocker, muscovadosocker och smält smör tills det är väl blandat. Blanda i äggen och vaniljextraktet och blanda ihop väl. Tillsätt hälften av mjölblandningen och blanda tills det har gått precis ihop. Tillsätt mjölken och blanda och till sist blandar du i resten av mjölet och blandar ihop det väl. Arbeta inte smeten för mycket utan bara tills det är precis blandat.
Häll smeten i en form som är 20x20 cm (jag klädde den med folie och smorde med smör för det är lättare att få upp hela kakan från formen då). In i ugnen i ca 40-45 minuter. Låt kakan svalna helt innan du brer på frostingen.
 
Vispa ihop cream cheese med smör med en handmixer på medel. Mixa tills det är slätt och fluffigt, ca 1 minut. Tillsätt vaniljen, florsockret och kakaon och mixa tills det är slätt och fluffgt. Bre sedan på kakan.