Brownies med dulce de leche

Nu var det verkligen jätte länge sedan jag bloggade om min bakning. Motivationen för bloggandet har varit låg men inte bakningen. Jag får försöka att uppdatera med allt roligt jag har hittat på sedan senast. Här kommer första inlägget. Detta är en fantastiskt mjuk och god brownie som egentligen klarar sig på egen hand. Men samtidigt tackar man ju inte nej till en glasyr ovanpå där huvudaktören är dulce de leche. Helt fantastiskt gott tillsammans och den gav verkligen mersmak. Den är inte svår att baka så det är bara att sätta igång.
 
 
 
 
 
 

Brownies med dulce de leche glasyr
 
Brownie
200 gram rumstempererat smör
430 gram strösocker
4 ägg
1 tsk vaniljextrakt
1/2 tsk salt
50 gram kakao
190 gram vetemjöl
 
Glasyr
150 gram rumstempererat smör
350-420 gram florsocker
220 gram dulce de leche (jag använder mig av den karamelliserade kondenserade mjölken som redan är färdig)
1 tsk vaniljextrakt
1/4 tsk salt
 
 
Brownie
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa det rumsvarma smöret och sockret fluffigt. Tillsätt vaniljen och äggen och vispa väl. Tillsätt salt, kakao och mjöl och blanda väl (använd ej visp utan blanda med slev eller liknande). Arbeta inte smeten för mycket.
Häll i en väl smord form, 23x33 cm, och baka i 22-25 minuter.
 
Glasyr
Vispa det rumsvarma smöret. Tillsätt florsockret och vispa på låg hastighet. Tillsätt dulce de leche, vanilj och salt. Vispa till en slät och krämig glasyr.
 
Bre glasyren över den avsvalnade brownien och njuuuuut :-)