Falsk Tosca

Häromdagen hade jag med mig en kaka på jobb som tog slut i ett nafs. Den var väldigt populär och jag fick mycket beröm för den. Och flera av mina fina kollegor ville ha receptet. Så jag lovade att lägga upp det på bloggen och man ska inte bryta sina löften.
 
Denna kakan är fantastiskt god. Den lite geggiga chokladkakan med den karamelliserade kokosen ovanpå. En fantastiskt god och samtidigt väldigt enkel kaka att göra. Och det blir mycket av den så den är bra att bjuda på. Jag har provat att frysa den i bitar och det går alldeles utmärkt. Tyvärr, för det är alldeles för enkelt att bara ta fram en bit när man känner sig lite kaka-sugen (vilket ju i mitt fall är ganska ofta hihihihi). Men nog om det. Denna kaka tycker jag att alla borde prova baka :-)
(Ni får ursäkta bilden. Hann inte ta någon "riktig" bild så mobilen åkte fram).
 
 
 
 
 
 

Falsk Tosca
 
Kaka:
 
200 gr smör
4 st ägg
5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl kakao
3 dl vetemjöl
 
 
Topping:
 
200 gr kokosflingor
1 dl ljus sirap
2 dl strösocker
1,5 dl vispgrädde
75 gr smör
 
 

Sätt på ugnen på 200°C.

Smält smöret. Klä botten en långpanna eller en ugnsform, ca 25x35 cm med bakplåtspapper. Penla sidorna med smör.

Vispa ägg och socker pösigt, använd gärna elvisp. Blanda i vaniljsocker, salt och kakao. Blanda i vetemjöl och det smälta smöret och rör till en jämn smet. Detta gör du inte med elvispen utan med en slickepott eller liknande.

Bred ut kakan i långpannan med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 200°C i 15 minuter. Gör under tiden toppingen i en kastrull.

Häll kokosflingor, sirap, socker, grädde och smör i en kastrull och sätt på plattan på medelvärme och rör om när smöret smälter så det blir en jämn smet. Låt sedan koka upp och låt det sjuda ca 5 minuter. Var noga med att röra runt i kastrullen då det lätt bränner fast i botten.

När kakan har stått i 15 min och är uttagen från ugnen, bred på toppingen och grädda ytterligare 10 minuter i ugnen tills kakan fått fin gyllenbrun färg.

När kakan svalnat, skär kakan i fyrkanter med en vass kniv.

Ät och njut!