Nutella cheesecake brownies

Idag kliade det verkligen i händerna att få baka något. Jag hade inte riktigt tid att baka en tårta så jag bestämde mig för att prova baka något som jag velat baka ett tag. Nämligen nutella cheesecake brownies. Visst låter det smarrigt??!! Jag hittade receptet på en av mina favoritbloggar, http://www.louisespis.com/.
Eftersom kakan skulle stå i kylen ett par timmar fick jag inte provat den förrän efter träningen. Men då är det väl okej att äta onyttigheter??!! :-)
 
Är glad för att jag testade att baka dom för de var väldigt smarriga. Är nog inte sista gången de bakas här hemma eftersom de dessutom var lätta att göra :-)
 
Här kommer lite bilder och receptet.
 
 
 
 
 
 
 
 
Nutella Cheesecake
Brownies
recept hämtat från Louise´s spis
 
 
Brownie
 
115 g smör, smält
200 g ljust muscovadosocker (2½ dl)
4 stora ägg
80 g kako (2 dl)
40 g vetemjöl (2/3 dl)
1 nypa salt
140 g nutella (1,2 dl)
 
 
Nutella Cheesecake
 
200 g cream cheese
140 g nutella (1,2 dl)
100 g strösocker (1 dryg dl)
2 stora ägg
 
 
 
 
Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form, 20x20 cm, med bakplåtspapper.
 
Rör samman ingredienserna till browniesmeten i en skål. Rör samman ingredienserna till cheesecaken i en annan skål.
 
Fördela browniesmeten i den förberedda formen. Klicka ut cheesecakesmeten över browniesmeten och jämna försiktigt till den med baksidan av en sked så att hela brownien blir täckt.
 
Grädda mitt i ugnen ca 45-55 minuter. Kakan ska kännas och se "fast" ut, fast en provsticka kommer inte att komma ut helt ren när brownien är klar men ska det inte vara lös smet på provstickan. Cheesecakelagret kommer att kännas lite lösare än brownien, vilket det ska, det sätter sig när cheesecaken svalnar.
 
Låt brownien svalna i kylen ett par timmar och skär sedan upp.