Oreo chocolate chip cookies

Då var helgen över och den regniga vardagen åter ett faktum. Jag tycker inte det är så jobbigt med det regniga höstvädret utan tycker det kan vara ganska mysigt att få elda i braskaminen och tända lite ljus :-)
 
I helgen var vi bortbjudna till några vänner och då tog jag tillfället i akt att baka något. Dessa cookiesarna tycker jag är försvinnande goda och det upplever jag att andra också tycker så det fick bli dom. Under tiden jag bakade tänkte jag på en annan kompis som har det jobbigt nu med ständig migrän. Det var länge sedan jag träffade henne och jag saknar henne massor. Det fick bli några kakor till henne och hennes familj också. Kanske piggade upp henne lite att bli överraskad av detta :-)
 
Tror att nästa inlägg blir mindre bakning och mer dessert. Lutar åt en vaniljpannacotta med något till. Återstår att se ;-)
 
 
 
 
 
 
 
 
Oreo chocolate chip cookies
recept från Passion for baking
 
 
120 gram smör, rumstempererad
130 gram Philadelphia choklad, rumstempererad (går bra med vanlig också, se recept nedan)
225 gram socker
1 tsk extra starkt kaffe
180 gram mjöl
135 gram mörka chokladknappar
1 pkt Oreo (utan krämen och finkrossat)
ev. extra choklad till dekoration



Sätt ugnen på 190 grader.
Ha smör och Philadelphia i en skål och mixa det fluffigt. Har du inte Philadelphia choklad går det bra att använda vanlig och blanda med 3 msk kakao.
Tillsätt sedan socker och kaffe. Tillsätt mjöl, chokladknappar och 4 msk finmald Oreo-kex till smeten. 4 msk är ungefär ett halvt pkt. Andra halvan använder man till att rulla kexen i innan bakning men detta hoppar jag över då jag tycker det är godare utan. Man kan även tillsätta krämen från kexen i smeten om man vill, vilket jag gör.
Blanda ihop ordentligt med en slickepott.
Använd en glasskopa så att kexen blir lika stora. Skopa upp och lägg de på en bakplåt med bakplåtspapper. Grädda i ca 12-15 minuter beroende på storlek.
 
Ringla på lite varm choklad om du vill piffa till kexen lite.