Brownies m. Dulche de leche

Brownies och Dulche de leche. Tillsammans!! Vilken kombination. Och för lite sälta och mer tuggmotstånd så slängde jag på lite jordnötter också. Det hela kan bli väldigt sött, vilket jag i och för sig äääälskar, men det är inte fel att bryta av med något salt.
Dessa brownies är fantastiskt goda och de kommer jag att baka igen. Garanterat :-)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Brownies m. Dulche de leche
 
 
 Brownie
  • 85 gram vetemjöl
  • 60 gram kakao
  • 170 gram strösocker
  • 70 gram ljust muscovadosocker
  • 1/4 tsk salt
  • 150 ml smält osaltat smör
  • 2 stora ägg
  • 1 stor äggula
  • 1 tsk vaniljextrakt
 
Frosting
  • 3 msk smör
  • 3 msk ljust muscovadosocker
  • 2 msk mjölk
  • 90 dulche de leche*
  • 1/4 tsk vanilj extrakt
  • 140 gram florsocker
 
Sätt ugnen på 160 grader. Vispa ihop strösocker och muscovadosocker. Vispa sedan i mjöl, kakao och salt. Tillsätt smöret och blanda ihop tills det är jämnt blött. Blanda i ägg, äggula och vanilj extrakt. Häll smeten i en smord 20x20 form och jämna till. Baka i ugnen i 28-32 minuter tills en tandpetare satt i mitten kommer ut utan smet.
Ställ åt sidan och låt svalna helt.
 
Koka upp mjölk, smör och muscovadosocker på medel till hög värme medan du rör hela tiden. Låt koka i ca 1 minut och ta bort från plattan. Blanda i dulche de leche och vanilj. Tillsätt florsocker och vispa tills det är väl blandat. Blanda i hackade jordnötter och häll sedan över den kalla brownie-kakan. Jämna till. Låt stelna ett tag i kylen innan du skär upp i lagom bitar och njuuuuter :-)
 
 
 
 
* Man kan göra egen dulche de leche men det tar flera timmar. Man kokar då kondenserad mjölk mellan 2-4 timmar beroende på hur fast man vill ha den.
Man kan numera också köpa färdig burk kondenserad mjölk som redan är kokt och karamelliserad. Den brukar stå bredvid den vanliga kondenserade mjölkem och kostar ungefär lika mycket. Jag valde den färdiga dulche de lechen.
 
Recept kommer från www.cookingclassy.com. Har ändrat lite i det.
#1 - - Hanna :

Blir alltid lika socker sugen när jag går in på din blogg ;) mums! kramar

Svar: Tack :-) Det är ju mumsigt med sötsaker.Ha en trevlig helg!
Kramis
cakeprincess.blogg.se

#2 - - PraktikantSarah:

Hej!

Idag har jag varit och handlat det som behövs till de här godingarna! Har inte kunnat sluta tänka på hur goda de var sedan den gången du hade med till Stena =) En undran bara, eftersom jag inte äger någon köksvåg; kan man säga att 100g socker motsvarar en dl?

Sarah

Svar: Hihihi ja dom är syndigt goda :-)Nej man kan nog inte rakt av säga att 100 gram är 1 dl för ingredienserna väger olika mycket. Det bruna sockret till exempel väger mer än vanligt socker. Om du vill kan jag kolla upp det till dig?
Kram :-)
cakeprincess.blogg.se

#3 - - Sarah:

Jag hittade den här superbra länken för amatörer som mig:
http://www.recepten.se/artiklar/maatt_enheter.html

Ska baka de idag, håll tummarna!!
Kram =)