Norska Skolebrød

Eftersom jag slutar tidigare på fredagar så kände jag att det idag var regn = baka. Det var ju en lika bra anledning som allt annat tyckte jag :-) Ville baka något som min dotter Julia kunde hjälpa till med och då kom jag till att tänka på norska skolebröd. De är jag uppvuxen med och dom är ju bara sååååå goda. Fluffig, mumsig bulle med vaniljkräm i mitten och toppat med glasyr och kokos. Kan det verkligen vara fel??!! Så det fick det bli. Ut och kolla internet efter recept och som vanligt hittade jag ett super bra recept på www.passionforbaking.com. Återigen är detta något som jag kan rekommendera att baka. Mycket mycket goda......
 
 
 
 
 
 

Skolebröd
 
 

Söt bulldeg

  • 350 g mjöl
  • 35 g mjölkpulver
  • 35 g socker
  • 1/4 tsk. salt
  • 50 g jäst
  • 3 stora ägg + 1 äggula (äggvitan kan änvändas till att pensla på bullarna)
  • 60 ml ljummet vatten
  • 150 g smör

Topping

  • marsan vaniljkräm (använder den som inte behöver kokas)
  • riven kokos
Glasyr
  • 300–400 g florsocker
  • 1–2 msk vatten
  • några droppar vaniljekstrakt
 
Häll alla torra ingredienser i en skål/bunke. 
Lös upp jästen i det ljumna vattnet. 
Tillsätt äggen till de torra ingedienserna tillsammans med smöret som är skuret i mindre bitar. Tillsätt till slut jäst-blandningen.
Arbeta degen i ca 20 min. Det är viktigt att det arbetas i 20 min på medium hastighet annars blir den inte perfekt. I början kommer du att uppleva degen som väldigt lös men tillsätt inte mer mjöl utan låt maskinen arbeta i 20 minuter så lovar jag att den blir perfekt!
Låt degen jäsa i 45 minuter till den är minst dubbel storlek. 
Sätt ugnen på 180 grader. Rulla små bollar, ca 45 g styck. Lägg de på en bakplåt med bakplåtspapper. Låt jäsa igen i 15 minuter.
Gör en fördjupning i varje bulle som du sedan fyller med marsankrämen. Pensla eventuellt med lite äggvita och sätt in i ugnen i ca 10-15 minuter.
Gör vaniljglasyren. Lägg glasyr runt om krämen på bullens kant med en sked och doppa sedan bullen i riven kokos. Sätt till sidan för att glasyren ska torka och stelna.
 
Sedan är det bara att njuta!
 
 
Trevlig helg!