Biskvier

Lite oväntat kanske, men jag är verkligen svag för biskvier. Jag bara älskar biskvier när bottnen är lite seg, krämen alldeles len och chokladen utanpå frasig. Förvånande nog så har jag aldrig själv gjort biskvier innan men det rådde jag bot på igår. Det var lite pilligt att göra och tog lite tid men guuuud va gott det är. Gjorde såklart misstaget att ställa in de i kylen när jag doppat de i choklad och då mister de tyvärr sin glans. Visste ju om det men det gick av rena farten så det blev så denna gången. Har hört att bottnarna blir sega om man lägger de i frysen så det tänkte jag göra nästa gång.
Men helt klart är att jag kommer göra dessa igen. Och igen. Och igen.......
 
 
 
 
 
 
 

Biskvier
 
 
Biskvibotten
  • 3 äggvitor
  • 200 g mandelmjöl
  • 200 g socker
 
 
Smörkräm
  • 150 g margarin
  • 2 dl florsocker
  • 2 äggulor
  • 4 msk kakao
  • 2 tsk snabbkaffe el. espresso
 
Garnering
  • Smält mörk choklad
 
 
Slå vitorna till hårt skum och blanda försiktigt i madelmjölet och sockret. Spritsa ut lagom stora (vilket är en smaksak) runda ringar på en bakplåt med bakplåtspapper. Tänk på att de flyter ut lite så de blir större än du har spritsat ut de. Grädda i 175 grader i ca 15 minuter.
 
Rör samman ingredienserna till smörkrämen och bred på ett tjockt lager kräm på bottnarna. Försök skapa en liten topp på de. Tänk på att bottnarna måste vara helt svala när smörkrämen stryks på. Sätt in de i kylen för att stelna.
 
Smält mörk choklad över vattenbad eller i micron. Om du smälter den i micron så gör det i 20 sek intervall och rör runt mellan varje intervall. Doppa biskvierna i chokladen så att de är täckta. Tänk på att inte sätta in de i kylen direkt för då tappar de sin glans (som mina gjorde eftersom jag inte tänkte mig för).
 
Biskvierna går jätte bra att frysa när man har satt smörkräm på. Bottnen blir då seg efter att de tinat. Doppa de i smält choklad när de har tinat nästan helt.
 
 
Mums mums mums :-)
 
 
 
#1 - - Gustaf:

Vilka härliga tårtor, Jag o Anne sitter och saglar i soffan. Stor kram kusin.

Svar: Va glad jag blir att ni har hittat till min blogg :-) Det är meningen att man ska sagla och sen ska man själv baka lite :-) Hoppas det är bra med er och att vi ses snart igen. Kram
cakeprincess.blogg.se

#2 - - Sara:

Åh, nu blev jag inspirerad till att baka biskvier! Har inte gjort det på jättelänge. Tack för tipset!

Svar: Klart du ska baka biskvier Sara. Det är ju så gott :-) Lycka till!
cakeprincess.blogg.se