Knäckig äppelpaj

För ett tag sedan fick jag smaka på en underbart god äppelpaj som bara var sååååå god :-) Jag och min kompis Lina (som jag ju lyckligtvis bor granne med) har liksom ett outtalat avtal där vi delar med oss av det vi bakar. När hon bakar får jag lite och vice versa. Och tro mig. Hon bakar liiiika mycket som jag och är hur duktig som helst. Så detta arrangement passar mig alldeles utmärkt :-)
Detta recept hittade hon på Leilas hemsida och den var ju absolut värd att provbaka själv också. Så jag hade lite äpplen över och då fick det bli denna.
 
Hoppas ni där ute också provar att baka denna. Den är mums :-)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Knäckig äppelpaj
 
 
  • 1 st ägg
  • 2 dl strösocker
  • 1 tsk vatten
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 0.5 tsk bakpulver
  • 100 g smör, smält
  • 4-5 st syrliga svenska äpplen
  • Strösocker, grovmalen kardemumma och smör att strö över innan gräddning
  • Smör till formen
 
Rör samman ägg, strösocker och vatten. Rör ner smält smör.
Blanda vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver och vänd ner i smeten.
Fyll smeten i en välsmord form. Lägg på tunna äppelskivor som en solfjäder.
Strö över lite strösocker, grovmalen kardemumma och lägg på några smörklickar.
Grädda kakan i 25-30 minuter till en gyllene färg i 175 grader (varmluft).
Låt svalna innan servering-
#1 - - Ida och Amanda:

Ser smarrigt ut!♡

Svar: Tack tack :-)
cakeprincess.blogg.se

#2 - - Becca:

Det där såg ju inte helt fel ut!

Svar: Det var den inte heller ;-)
cakeprincess.blogg.se

#3 - - Anna Silfverstolpe:

Åh vad gott det ser ut!

Svar: Tack tack. Det var den faktiskt :-)
cakeprincess.blogg.se

#4 - - Matilda:

Ser otroligt gott ut!

Svar: Tack. Den var fantastiskt god faktiskt. Den blev lite karamellig vilket passade bra med äpplena :-)
cakeprincess.blogg.se

#5 - - hejatildis.blogg.se:

Men mums! Äppelpaj som är så gott! :D

Svar: Visst är det! Har planterat ett äppleträd där hemma så jag ser fram emot en massa roliga bakverk och annat som ska innehålla hemmagrodda äpplen :-)
cakeprincess.blogg.se

#6 - - KassandraPalma:

åh så gott!

Svar: Visst är det gott med äppelpaj?! Klassiker :-)
cakeprincess.blogg.se

#7 - - Johana Duggin:

mums :D

Svar: Fillibabba :-)
cakeprincess.blogg.se

#8 - - Annster:

Så gott :)

Svar: Den är väldigt god för den är lite karamellig. Bara att sätta igång och baka!
cakeprincess.blogg.se

#9 - - mamma till william och wilma:

Mums vad gott..kram

Svar: Det var den. Tycker du ska prova att baka den :-)
cakeprincess.blogg.se

#10 - - Fani:

Åh så jäkla gott med äppelpaj ju, längesen jag åt det nu! Vad fin den blev också :) Ser ju helt perfekt ut!

Svar: Tack vilken fin komplimang :-) Inte så svårt att göra. Bara att ha lite tålamod.
cakeprincess.blogg.se

#11 - - Lisa - Kreativ bakning ♥:

Åh så gott!

Svar: Det var den :-) Gick in på din blogg. Så fin!
cakeprincess.blogg.se

#12 - - michaela- mamma till tre 💗:

mmm! såå gott!

Svar: Det var den verkligen. Och enkel att göra så sätt igång :-)
cakeprincess.blogg.se

#13 - - Camilla Nilsson:

Jag älskar din blogg! Gravid-sötsugen som jag är.. mmmmm dör för alla recept! Kan man beställa av dig?

Svar: Grattis! Roligt med barn :-) Har du fler barn sedan innan eller detta är första? Har två barn och hade absolut sötsug båda gångerna (som inte verkar ha försvunnit trots att det snart är två år sedan jag var gravid hahaha). Än så länge har jag inget företag (planerar nog att starta eget att ha utöver mitt "vanliga" jobb) så jag tar inte emot beställningar. Men om man vill baka eget och vill ha någon att bolla idéer med så finns jag här :-) Lycka till med bebis!
cakeprincess.blogg.se

#14 - - M:

Gud så gott

Svar: Ja den satt fint på kvällen med lite vaniljsås :-)
cakeprincess.blogg.se

#15 - - frukallgren.blogg.se:

Åh äppelpaj som är så gott :D

Svar: Håller med dig. Äppelpaj är en klassiker (som finns i olika tappningar) som nog alltid kommer finnas med i ens repetoar :-)
cakeprincess.blogg.se

#16 - - Johanna:

Gott!

Svar: Visst är det! Ett ord som beskriver det så bra :-)
cakeprincess.blogg.se

#17 - - Izza:

Ser riktigt gott ut! :)

Svar: Tack! Kan intyga att det var den. Karamellig och äpplig :-)
cakeprincess.blogg.se

#18 - - Amanda [SPONTAN]:

Mums :)

Svar: Håller med :-)
cakeprincess.blogg.se

#19 - - Robex Lundgren:

gillar du musik, missa inte min blogg intervjuar band varje dag
http://ghgumman.blogg.se/
http://www.facebook.com/mosanmusikfriket?ref=hl

#20 - - Tommy:

såg god ut :)

Svar: Det är den. Sätt igång och baka :-) Den är lätt att göra så det finns inga ursäkter ;-)
cakeprincess.blogg.se

#21 - - Louise:

Åh så gott!

Svar: Den är karamellig och äpplig = Gott :-)
cakeprincess.blogg.se

#22 - - Tess:

Mums, vad gott! :) Kram

Svar: Det var den så sätt igång och baka :-) Den är karamellig och äpplig vilket är en jätte god kombination tycker jag. Kram
cakeprincess.blogg.se

#23 - - Alina:

Va gott det ser ut :)

Svar: Tack :-) Det var den också. Den försvann fort :-)
cakeprincess.blogg.se

#24 - - Joe:

Men å så gott! :)

Svar: Ja men det är den. Lätt att baka men mycket smak. Bra kombination tycker jag :-)
cakeprincess.blogg.se

#25 - - Elin:

hej!
tänkt på sak, för att hålla igång ett bakintresse, och kunna variera sig så blir det väl att man skaffar rätt många former och tillbehör?
jag känner liksom att jag inte har plats för alla roliga saker och ingredienser, så här bakas det inte så mkt märkvärdiga saker tyvärr :(

Svar: Jag kan nog hålla med dig. Har fått organisera om köket ett antal gånger för att få plats med alla mina saker. Men något som jag har mycket nytta av är en "verktygslåda" som jag fick av min sambo i julklapp förra året. Det är av märket Wilton och i den fanns det massor med tyllar, spatlar och annat kul man kan vara kreativ med ("verktygslådan" ställer jag undan efter varje bakning men så har jag allt samlat på ett och samma ställe så det blir lätt att ta fram). Det tillsammans med några olika storlekar på springformar så tycker jag man kommer långt. Lycka till med bakningen!!
cakeprincess.blogg.se

#26 - - julia:

Fin blogg!

Svar: Tack så mycket :-)
cakeprincess.blogg.se

#27 - - Carro:

Det ser gott ut! :)

Svar: Den var smaskens och försvann tyvärr alldeles för fort :-(
cakeprincess.blogg.se

#28 - - Tilde:

Låter sååå gott!!

Svar: Det var den. Tycker du ska baka den du också :-)
cakeprincess.blogg.se

#29 - - Love-Lis:

Det ser gott ut!❤️❤️

Svar: Det var den :-)
cakeprincess.blogg.se

#30 - - Jennie studerar i Los Angeles:

Mums mums mums :D

Svar: Det var den också. Du får väl bjuda på lite svensk äppelpaj i USA. Den är ju inte riktigt som deras. Fin blogg du har :-)
cakeprincess.blogg.se

#31 - - Sofia:

åh, mumma kardemumma!

Svar: Visst är det en vinnande kombination med äpplen och kardemumma?! Super gott tycker jag :-)
cakeprincess.blogg.se

#32 - - Hanna ♡:

Det där så ju supersmarrit ut, blir själv sugen på att baka nu när det är påsk

Svar: Ja det finns ju huuuur mycket som helst man vill baka till påsk. Problemet är att man kan ju inte äta upp allt själv. Hur skulle man se ut då?! Blir till att ta med sig lite på jobb :-)
cakeprincess.blogg.se

#33 - - Ida Nilsson:

Den ser ju inte dåligt god ut heller alltså!

Svar: Tack va snällt. Blev själv nöjd med utseendet på den. Man äter ju med ögat också :-)
cakeprincess.blogg.se

#34 - - Kajsa:

mumsigt :D

Svar: Absolut :-) Tack!
cakeprincess.blogg.se

#35 - - LIENE:

Ser så god ut!

Svar: Tack så mycket. Misslyckas ibland med baket men denna blev jag mycket nöjd med :-)
cakeprincess.blogg.se

#36 - - sophie:

OJ vilken mumsig!

Svar: Det var den. Kan starkt rekommendera dig att baka den :-)
cakeprincess.blogg.se

#37 - - hejatildis.blogg.se:

Hemma hos mig finns det ca 7-8 äppleträd. De flesta äpplena går direkt till hästarna, man hinner ju aldrig plocka så många. Vissa år växer äpplena i "vindruvsklasar" :P

Svar: Men vilken lyx med så många äpplen. Du får se till att sno några från hästarna så att du kan baka nåt gott ;-)
cakeprincess.blogg.se

#38 - - Lisa - Kreativ bakning ♥:

sv: Tack så mycket! :)