Vit chokladcheesecake

Jag har legat lite lågt nu här på bloggen. Och det finns en anledning till detta....... Jag går på diet :-( Jag har inte bakat något och definitivt inte ätit något gott heller. Men kilona börjar "ramla" av så resultat börjar jag se i alla fall. Men oavsett diet eller inte så var jag bara sååååå sugen på att baka lite så det fick bli en cheesecake till mina arbetskollegor. Jag har bakat den en gång innan, fast då med hallon, och tyckte själv att den var underbart god. Så jag kände mig trygg i att kunna bjuda kollegorna på något som jag inte själv har provsmakat :-)
 
Det blev en vit chokladcheesecake med blandade bär istället för hallon (för jag hade inga hallon hemma helt enkelt). Den blev mycket uppskattad och som tur var så gillade de den :-)
 
 
 
 
 
 

Vit chokladcheesecake m. blandade bär
 
150 gram digestive (fint krossade)
75 gram smält smör
 
1 msk strösocker
1 1/2 tsk majsstärkelse
80 gram kallt vatten
200 gram bär
 
340 gram philadelphia
80 gram strösocker
1 ägg
1 äggvita
1 tsk vaniljextrakt (jag hade inte det hemma så jag tog vaniljpulver vilket gör smeten lite prickig)
1 1/2 tsk citronsaft (hade inte det hemma heller så jag tog koncentrerad lime)
170 gram hackad vit choklad
65 gram grädde
 
 
Blanda de krossade digestivekexen med det smälta smöret. Tryck ut i en form på botten och kanterna (jag använde en engångs-alu pajform). Originalreceptet är amerikanskt och där använder man en köpt botten så jag har gissat lite. Nästa gång tar jag nog 1,5 ggr det jag skriver i receptet så blir inte bottnen så tunn.
In med formen i ugnen på 175 grader i 10 minuter. Låt den sedan svalna.
 
Sätt ugnen på 165 grader. Vispa ihop sockret och majsstärkelsen i en liten gryta tills det är väl blandat. Blanda i det kalla vattnet och bären och värm på medium värme. Rör regelbundet tills bandningen börjar koka lätt. Låt den småputtra tills såsen börjar tjockna men glöm inte bort att röra runt i den hela tiden. Sila den genom en finmaskig sil så att du får en slät bärsås. Sätt till sidan.
 
Mixa ihop cream cheese och strösocker till en slät och fluffig smet, ca 1 min. Mixa i ägget och äggvitan. Tillsätt vaniljen och citronen. Sätt till sidan.
 
Smält den vita chokladen tillsammans med grädden tills det är smält och slätt. Tillsätt chokladen till cream cheese-blandningen och blanda ihop allt.
 
Häll i lite mindre än hälften av cheesecake-smeten i formen. Häll försiktigt över 2/3 av bärsåsen, med en sked, över cheesecaken. Häll sedan över resten av av cheesecaken försiktigt över bärsåsen och se till att täcka den. Ingen bärsås ska synas igenom. Så häll försiktigt. 
 
Sug upp bärsås i en pipett (jag använde mig av en medicinspruta utan nål som jag har när jag ger barnen medicin) och dutta ut prickar/cirklar på cheesecaken. Jag har tyvärr ingen bild på detta men börja vid kanten med att göra lite stora cirklar som ni sedan minskar storleken på allt eftersom ni jobbar er mot mitten (titta på hjärtanen på cheesecaken på bilderna så förstår ni nog). Sätt en tandpetare i pricken i centrum av kakan och dra den sedan genom alla cirklar utan att ta upp den. Det ska alltså göras i en enda rörelse. Detta skapar hjärt-mönstret.
 
Sätt in cheesecaken i ugnen i 40 minuter. Stäng av ugnen men låt kakan stå kvar i 5 minuter innan du tar ut den. Låt den svalna innan du sätter in den i kylen och låter den stå där i minst 6 timmar, helst över natten. Den är alltså ganska lös när du tar ut den ur ugnen men stelnar i kylen.
 
Sedan är det bara att njuta av en fantastisk cheesecake!!!