Bake off-frallor

Finns det något godare än nybakade hemmagjorda bullar på morgonen? Svaret är ju såklart nej.
Vi har besök nu under påsk och tänkte att det vore mysigt med nybakat. Så häromdagen gjorde jag mina bake off-frallor och la i frysen. Super enkla att göra och otroligt skönt att ha i frysen.
 
 
 
 
 
 
Till 16 st frallor
 
50 g jäst
4 dl ljummet vatten
0,5 dl rapsolja eller olivolja
1 msk honung
2 tsk salt
10 dl vetemjöl
 
1 ägg till pensling
Vallmofrön
Solrosfrön
Riven ost
 
 
Lös jästen i det ljumma vattnet. Tillsätt olja, honung, salt och det mesta av vetemjölet.
Arbeta degen smidig och låt jäsa övertäckt i 30-40 min.
Ta upp degen på mjölat bakbord och dela i 16 lika stora delar.
Rulla degen till släta bullar och lägg på en bricka klädd med bakplåtspapper. Se till att brickan passar i frysen innan du börjar.
Låt bullarna jäsa i ytterligare 30 min under bakduk.
Ställ bullarna direkt i frysen när de har jäst klara med bakduken över. De frysta bullarna kan du sedan lägga i påsar.
 
Sätt ugnen på 225 grader. Lägg bullarna direkt från frysen på en plåt med bakplåtspapper. Pensla med ägg och strö på valfri topping.
Baka mitt i ugnen i 12-14 minuter.